Jul i Tokyo

2014年1月23日木曜日

Svenska

t f B! P L
Jag kan inte direkt påstå att jag är någon traditionell-svensk-jul-fantast direkt, och det känns således ännu mindre lockande att försöka återskapa någon svensk julkänsla eller julfirande under min tid i Japan. Det i sin tur gjorde att jag direkt nappade när två kompisar från KICL lyckades hitta billiga (5000 JPY) flygbiljetter till Tokyo, och föreslog att vi skulle spendera några dagar av vårat jullov där. Vi lyckades trycka in så mycket händelser och platser under fyra dagar, att jag knappt minns allt vi gjorde, men jag ska försöka summera, till bästa förmåga.


Vi lyckades täcka Shinjuku (där vårat kapselhotell låg, utrymmeseffektivt placerat i samma byggnad som en shemale-bar, karaokeställe samt en kinarestaurang, samtliga ett knapptryck ifrån varandra med hiss), Harajuku, Omotesando, Roppongi, Shibuya, Ikebukuro och säkerligen någon till jag har glömt.
Minnesvärda stunder;
Vi var på takvåningen (med helikopterlandnings.. bana?) på en av de högsta höghusen i Roppongi en kväll. Det var otroligt fett att kolla ut över Tokyo därifrån, med alla hus som lyser och blinkar och alla belysta vägar långt nedanför. Vi lyckades hitta en jättemystisk butik i Roppongi också. På en nästan obefolkad gata ser jag (som enda svensk) en papper med svensk text på. Jag inser någon sekund senare att den sitter fast på en ingång till en stängd butik, vars ingång är bygg som ett traditionellt falurött svenskt hus med vita fönstergavlar samt år och datum skriver ovanför dörren. Otippat!
Längs gatorna var det julbelysning i alla träd, och under julafton åkte det omkring motorcykelgäng utklädda i tomtekläder. Vi var även förbi en ljusshow vid Tokyo centralstation. Inte så fett som vi hade föreställt oss.
Sista dagen åkte en av resesällskapet hem till Taiwan, och vi två som var kvar drog till Saitama, för att se förorten där mangan och animen Crayon Shinchan utspelar sig. Vi lyckades hitta underhållningscenter byggt i Shinchan-tema. Jag och min kompis lyckades plocka varsin pryl i en UFO-catcher. Score, som man säger.
Utöver det var det inte mycket som stod ut, utöver en väldigt trevlig tripp, i ett väldigt gott sällskap.
Tillbakaresan till Kyoto blev med 8 timmar nattbuss. Inte alls farligt, trots att det inte blev så mycket sömn som jag kanske behövt, men priset kom väldigt bra överrens med vår budget, och lämnade lite pengar över till shopping och nöjen i Tokyo också.








Translate

Applications

入學募集要項

Popular Entries / 人気の記事

KICL Official Homepage

Facebook

QooQ