Mina utbytesstudier på KICL i Kyoto

2018年7月12日木曜日

Svenska

t f B! P L

Hej allesammans!

Jag är en Japan-älskande svensk tjej som pluggade på KICL(Kyoto Institute of Culture and Language) i ett år innan jag tog min examen där. Innan jag åkte till Japan studerade jag International Business hemma i Sverige, och har även studerat japanska lite till och från i runt 15 år. Detta var tredje gången jag åkte till Japan för att studera och hoppas att mina erfarenheter från denna gång kommer vara till nytta för alla er som funderar på att åka på utbytesstudier i Japan.

Att åka till ett annat land där du ska bo i en längre tid och där du inte känner någon kan kännas läskigt, men jag tror jag talar för de flesta utbytesstudenter när jag säger att åka på utbytesstudier är något av det roligaste jag någonsin gjort. Det kan vara lite rörigt i början, framförallt i ett land som Japan där det ska fixas med visum, bankkonton, registreringar, lägenhetskontrakt etc., men det finns alltid folk som kan hjälpa till, det kan vara någon från skolan, personalen på stadshuset eller bara andra vänliga själar. Och när alla registreringar och lägenhetskontrakt väl är avklarade så har du tagit dig igenom det jobbigaste, enligt mig, av dina utbytesstudier och allt som är kvar är alla nya möten, utflyter till intressanta platser och det viktigaste av allt dina japanska studier!

När jag började på KICL blev jag satt i intermediate 3 klassen för att efter min första termin hoppa upp till advanced 2. Jag tyckte båda klasserna passade mig perfekt och båda har gett mig så mycket kunskap, inte bara inom det japanska språket, men även japansk i kultur och historia. För de som ville ha lite extra kultur och historia fanns på KICL även klasserna Kyoto Culture I och Kyoto Culture II, vilka jag varmt rekommenderar alla som vill få en bättre förståelse för japansk historia och kultur. Jag valde att ta Kyoto Culture II både min första och andra termin och har fått så mycket ny kunskap om saker man inte alltid hittar i historieböckerna. Den första terminen i klassen hade vi dessutom en utflykt varje lördag som hängde ihop med det vi pratat om på lektionen samma vecka.




















 När man åker på utbytesstudier så kommer självklart stora delar av all ens tid i landet gå till just studier, men så fort skolan är slut för dagen och alla är läxor gjorda så försvinner alla utbytesstudenter ut på små äventyr! För mig bestod mina äventyr främst av att besöka olika Shintohelgedomar och Buddistiska tempel, och när jag kände att jag fått nog med helgedomar för en dag så var det dags för en tur till den bästa affären i hela världen; Book-Off (en stor second hand bokaffärskedja).




 

Jag hoppas att du som läser detta och är intresserad av att åka till Japan fått någon nytta av mitt inlägg och att du väljer att ta steget till att åka hit själv!
Tack för mig! :)

Translate

Applications

入學募集要項

Popular Entries / 人気の記事

KICL Official Homepage

Facebook

QooQ